Chiptuning is het proces waardoor de ECU-software aangepast wordt aan de wensen van de bestuurder. Dit kan het verkrijgen van meer kracht zijn, maar ook meer torsie of snelheid. De auto kan ook juist zuiniger gemaakt worden, en er kunnen begrenzingen ingesteld of verwijderd worden. Iedere auto is vanuit de fabriek standaard voorzien van een engine control unit (ECU), die softwarematig aangestuurd wordt door een microprocessor. De parameters van deze software zijn in de meeste gevallen ontwikkeld om brede marges te kunnen hanteren.

Oude motoren verbeteren: Iedere autofabrikant ontwikkelt zijn motoren meestal in series. Deze motoren worden ontworpen om overal ter wereld gebruikt te worden, zelfs in de moeilijkste omstandigheden. Ook moeten ze rekening houden met de fluctuerende brandstofkwaliteit en slecht onderhoud. In Europa zijn de meeste auto’s van hoge kwaliteit, en wordt er regelmatig onderhoud uitgevoerd. Ook is de motorolie van veel hogere kwaliteit. Dit zorgt allemaal voor meer dan genoeg ruimte voor krachtwinst, terwijl de duurzaamheid behouden blijft.

Het komt vaak voor dat een model opnieuw uitgebracht wordt met een ‘verbeterde’ motor. Meer kracht, optrekvermogen en snelheid. Maar met de informatie die we u net gegeven hebben kunt u zien dat dit slechts een kwestie is van het veranderen van de parameters binnen de software. Er wordt dus goud geld verdiend aan het verkopen van oude motoren. Dit drukt de ontwikkelings- en productiekosten voor de fabrikant. De grote verschillen die er met chiptuning bereikt kunnen worden liggen dus in het feit dat autofabrikanten de motorische kracht soms inperken. Met chiptuning draait de motor van uw auto dus zoals hij eigenlijk hoort te draaien.

Voorbeeld: De Volkswagen 2.0 TDI CR 110hp is motorisch exact hetzelfde als de 143hp variant. Het enige verschil is dat de parameters anders ingesteld staan.

Optimaliseren met chiptuning: Wij gebruiken deze marge om uw auto te optimaliseren, en de ideale parameters in te stellen. Omdat het gaat om bestaande capaciteit, levert u niets in op veiligheid en levensduur. De motor is uiteindelijk gemaakt om alles eruit te halen. De beperkingen die in de fabriek zijn ingesteld zijn dus overbodig.

Het rijden zal na het chiptunen nooit meer hetzelfde zijn. Mogelijke winstpercentages die behaald kunnen worden hangt af van het type motor en brandstof. Dieselmotoren met turbo kunnen een winst tussen de 20% en 40% boeken. Benzinemotoren hebben iets minder potentie met een winst tussen de 15% en 25%. Atmosferische benzinemotoren halen de minste profijt uit het chiptunen met een beoogde winst van ongeveer 10%. Toch zult u bij alle soorten motoren het verschil goed merken. Na de software optimalisatie voelt de motor meer levendig aan, en zal beter reageren op bewegingen van het gaspedaal.

De software parameters die getuned worden zijn onder andere de ontsteektijd, de injectiesnelheid, de begrenzers, de lucht/brandstofverhouding en de turbo- en brandstofdruk.

1

RS Chiptuning Pro levert standaard een vijfjarige garantie. U kunt altijd terugkomen als u problemen ondervindt, en wij zullen u graag helpen. Ook bieden wij u een niet-goed-geld-terug-garantie. Als u onverhoopt niet tevreden bent met het resultaat zullen wij dit voor u terugdraaien. Let op: dit recht vervalt na tien dagen.

De diensten die wij bieden zijn onder andere Stage 1, 2 en 3 Chiptuning en Economy Tuning. Ook updaten wij de software van uw DSG automatische schakelbak (vraag naar de voorwaarden). Verder halen wij alle fouten uit de software van uw ECU, zodat deze er weer een tijdje tegenaan kan.

RS Chiptuning PRO biedt u standaard:

  • 5 JAAR GARANTIE OP DE SOFTWARE
  • NIET TEVREDEN BINNEN TIEN DAGEN – GEGARANDEERD UW GELD TERUG 

 

ONZE DIENSTEN:

  • CHIPTUNING: STAGE 1,2,3 & ECO TUNING
  • AUTOMATIC GEAR BOX SW UPDATE (DSG) VAG Grup (VW / Audi / Skoda / Seat)
  • DPF UIT / EGR UIT / AddBLUE UIT / KATALYSATOR UIT / wervelkleppen UIT
  • BEGRENZING UIT: SNELHEID / KOPPEL / TOEREN
  • STARTBLOKERING UIT
  • REPARATIE / KLONEN ECU
  • FOUTCODE VERWIJDEREN
  • PROFESSIONELE DIAGNOSE
  • FILE SERVICE

FAQ

FAQ (1)