Diensten aangeboden door RS Chiptuning PRO

Welke diensten levert RS Chiptuning Pro?

Van software tot hardware bieden wij u het volledige chiptuningpakket. Standaard chiptuning, software-updates, EGR-klep verwijdering, foutherstel; bij ons kunt u terecht voor alles wat met chiptuning te maken heeft. U kunt dit pakket natuurlijk helemaal aanpassen naar uw wens. Als u slechts de begrenzers verwijderd wilt hebben dan kan dat natuurlijk. U bent de baas over uw eigen chiptuning, en wij voeren het voor u uit. Neem eens een kijkje op de website om specifiek te zien welke diensten wij aanbieden, of neem contact met ons op. We helpen u graag bij het maken van een beslissing!

Chiptuning stap-voor-stap

Klik op de rode ‘i’ in de rechterbovenhoek om video-instructies te ontvangen, of volg de volgende stappen:

  1. Kies uw auto in de filterlijst en klik op de offerteknop. Er opent zich een extra scherm waarop u de originele vermogen (PK), het gechiptunede vermogen (PK) en de koppelspecificaties (NM) kunt vinden.
  2.  Vul alstublieft het formulier onderaan in met alle details betreffende uw auto die nodig zijn voor de prijsbepaling. Als u de algemene voorwaarden accepteert, bevestig dit dan door dit aan te vinken.
  3.  Zodra u op ‘verzenden’ klikt, wordt er automatisch een e-mail naar ons verzonden. Ook kunt u aanvullende informatie toevoegen. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op via het door u ingevulde telefoonnummer of e-mailadres om de offerte met u te bespreken.
  4. Voordat het chiptunen begint, wordt er een elektronische diagnose uitgevoerd om eventuele motorische fouten en/of andere problemen op te sporen. De auto moet namelijk in perfecte staat verkeren voordat de chiptuning uitgevoerd kan worden.
  5. Na deze check-up voeren we een testrit uit.
  6. Als de testrit goed verloopt, is het tijd om de software uit te lezen en te herschrijven middels de voor uw ECU geschikte methode. Ieder type motor is op prestaties en veiligheid getest op een Dyno Powerbank om de perfecte balans te vinden. Uw software zal dezelfde parameters bevatten, en is dus geoptimaliseerd om een maximale vermogenswinst en veiligheid te behalen.
  7. Nadat het chiptuningproces voltooid is volgt er een laatste rit om uw herboren auto uit te testen.
Waarom worden auto's niet direct van de fabriek gechiptuned

RS_chip

Chiptuning is het proces waardoor de ECU-software aangepast wordt aan de wensen van de bestuurder. Dit kan het verkrijgen van meer kracht zijn, maar ook meer torsie of snelheid. De auto kan ook juist zuiniger gemaakt worden, en er kunnen begrenzingen ingesteld of verwijderd worden. Iedere auto is vanuit de fabriek standaard voorzien van een engine control unit (ECU), die softwarematig aangestuurd wordt door een microprocessor. De parameters van deze software zijn in de meeste gevallen ontwikkeld om brede marges te kunnen hanteren.

Oude motoren verbeteren: Iedere autofabrikant ontwikkelt zijn motoren meestal in series. Deze motoren worden ontworpen om overal ter wereld gebruikt te worden, zelfs in de moeilijkste omstandigheden. Ook moeten ze rekening houden met de fluctuerende brandstofkwaliteit en slecht onderhoud. In Europa zijn de meeste auto’s van hoge kwaliteit, en wordt er regelmatig onderhoud uitgevoerd. Ook is de motorolie van veel hogere kwaliteit. Dit zorgt allemaal voor meer dan genoeg ruimte voor krachtwinst, terwijl de duurzaamheid behouden blijft.

Het komt vaak voor dat een model opnieuw uitgebracht wordt met een ‘verbeterde’ motor. Meer kracht, optrekvermogen en snelheid. Maar met de informatie die we u net gegeven hebben kunt u zien dat dit slechts een kwestie is van het veranderen van de parameters binnen de software. Er wordt dus goud geld verdiend aan het verkopen van oude motoren. Dit drukt de ontwikkelings- en productiekosten voor de fabrikant. De grote verschillen die er met chiptuning bereikt kunnen worden liggen dus in het feit dat autofabrikanten de motorische kracht soms inperken. Met chiptuning draait de motor van uw auto dus zoals hij eigenlijk hoort te draaien.

Voorbeeld: De Volkswagen 2.0 TDI CR 110hp is motorisch exact hetzelfde als de 143hp variant. Het enige verschil is dat de parameters anders ingesteld staan.

Optimaliseren met chiptuning: Wij gebruiken deze marge om uw auto te optimaliseren, en de ideale parameters in te stellen. Omdat het gaat om bestaande capaciteit, levert u niets in op veiligheid en levensduur. De motor is uiteindelijk gemaakt om alles eruit te halen. De beperkingen die in de fabriek zijn ingesteld zijn dus overbodig.

Het rijden zal na het chiptunen nooit meer hetzelfde zijn. Mogelijke winstpercentages die behaald kunnen worden hangt af van het type motor en brandstof. Dieselmotoren met turbo kunnen een winst tussen de 20% en 40% boeken. Benzinemotoren hebben iets minder potentie met een winst tussen de 15% en 25%. Atmosferische benzinemotoren halen de minste profijt uit het chiptunen met een beoogde winst van ongeveer 10%. Toch zult u bij alle soorten motoren het verschil goed merken. Na de software optimalisatie voelt de motor meer levendig aan, en zal beter reageren op bewegingen van het gaspedaal.

De software parameters die getuned worden zijn onder andere de ontsteektijd, de injectiesnelheid, de begrenzers, de lucht/brandstofverhouding en de turbo- en brandstofdruk.

1

RS Chiptuning Pro levert standaard een vijfjarige garantie. U kunt altijd terugkomen als u problemen ondervindt, en wij zullen u graag helpen. Ook bieden wij u een niet-goed-geld-terug-garantie. Als u onverhoopt niet tevreden bent met het resultaat zullen wij dit voor u terugdraaien. Let op: dit recht vervalt na tien dagen.

De diensten die wij bieden zijn onder andere Stage 1, 2 en 3 Chiptuning en Economy Tuning. Ook updaten wij de software van uw DSG automatische schakelbak (vraag naar de voorwaarden). Verder halen wij alle fouten uit de software van uw ECU, zodat deze er weer een tijdje tegenaan kan.

RS Chiptuning PRO biedt u standaard:

  • 5 JAAR GARANTIE OP DE SOFTWARE
  • NIET TEVREDEN BINNEN TIEN DAGEN – GEGARANDEERD UW GELD TERUG 

 

ONZE DIENSTEN:

  • CHIPTUNING: STAGE 1,2,3 & ECO TUNING
  • AUTOMATIC GEAR BOX SW UPDATE (DSG) VAG Grup (VW / Audi / Skoda / Seat)
  • DPF UIT / EGR UIT / AddBLUE UIT / KATALYSATOR UIT / wervelkleppen UIT
  • BEGRENZING UIT: SNELHEID / KOPPEL / TOEREN
  • STARTBLOKERING UIT
  • REPARATIE / KLONEN ECU
  • FOUTCODE VERWIJDEREN
  • PROFESSIONELE DIAGNOSE
  • FILE SERVICE

Het roetfilter / EGR-klep blokkeren

I. Het roetfilter

https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_particulate_filter

Het roetfilter is bedoeld om het fijnstof uit de uitlaatgassen te filteren. Deze filters hebben een verwachte levensduur van ongeveer 120,000 tot 200,000 kilometer. Maar door de hoge prijs van een roetfilter laten veel klanten het vervangen van dit onderdeel liever achterwege. Het verwijderen van de roetfiltersoftware kost tussen de 150 en 600 euro, afhankelijk van het merk en bouwjaar van uw auto. Het fysieke onderdeel verwijderen neemt ongeveer één tot twee werkdagen in beslag, en kost meestal rond de 100 á 300 euro.

Een veelgestelde vraag is of de auto na het verwijderen van het roetfilter niet veel meer schadelijke uitlaatgassen uitstoot. Als u echter een goed afgestelde auto heeft zal de fijnstofuitstoot niet boven een Euro 3 diesel uitkomen. Dit wil zeggen dat de auto moet beschikken over een op correcte wijze functionerende compressor, injectiesysteem en turbinemotor. Meestal komt er even wat extra roet vrij als de auto na een koude nacht gestart wordt, of als u vaak rondrijdt in stedelijke gebieden (op lage toeren).

Het verwijderen van het roetfilter zorgt er ook voor dat uw auto beter ademt, omdat er geen obstakels meer in de uitlaat zitten. Dit heeft als effect dat de motor ongeveer 5% krachtiger draait. Ook vermindert het verbruik met ongeveer 5% omdat het roetfilter niet schoongemaakt hoeft te worden (hetgeen automatisch plaatsvindt).

Als u financieel in staat bent om een roetfilter aan te schaffen, raden wij dit altijd aan. Een roetfilter kost ongeveer 400 tot 800 euro, afhankelijk van merk en type. Klanten die dit niet kunnen of willen betalen, of simpelweg een krachtigere motor willen, kunnen ervoor kiezen om het filter te laten verwijderen.

Het verwijderen van de roetfiltersoftware is belangrijk omdat de ECU de filter niet meer hoeft te onderhouden met regeneratie. Als de motor dit wel blijft doen nadat het filter verwijderd is, kan dit schade aan de motor toebrengen. Binnen de kortste keren zorgt de regeneratie er namelijk voor dat de olie verdunt, omdat brandstof de oliecarter bereikt. Ook gaat de auto in veilige modus, waardoor de motor minder krachtig draait.

6_regenerare_filtru_particule

 II. EGR-klep blokkeren

EGR, oftewel uitlaatgasrecirculatie, is een reductiemethode die toegepast wordt in interne-verbrandingsmotoren om de hoeveelheid stikstofoxide en stikstokdioxide in de uitlaatgassen te verminderen. De afkorting staat voor het Engelse ‘Emission Gas Recirculation’. Het uitlaatgas wordt in zekere mate terug naar de verbrandingskamers geleid via de EGR-klep. Dit zorgt weliswaar voor een emissiereductie, maar ook voor vermogensverlies en een versnelde opbouw van roet in de motor. Het uitschakelen van deze functie, en het verwijderen van de EGR-klep zorgt voor een krachtigere motor die sneller reageert op wisselende rijomstandigheden.

Untitled

Chiptuning methoden

B5-Euro-DLC

OBD-connector

Er zijn verschillende manieren om uw auto te chiptunen. De meest voorkomende en gemakkelijkste manier om de ECU-software uit te lezen is via de On-Board Diagnostic (OBD) connector. De data kan op deze manier niet alleen gelezen, maar ook herschreven worden. Een van de voordelen hiervan is dat de ECU niet uit de auto gehaald hoeft te worden. De communicatie verloopt soepel, en de software is zo gemakkelijk te installeren. Ook is het mogelijk om zonder veel moeite de originele staat te herstellen. Eventuele aanpassingen zijn niet te detecteren.

 

BDM – Background Debug Modebdm

Een andere methode die gebruikt wordt om te chiptunen is de Background Debug Mode (BDM). Nieuwe generatie ECU’s zijn voorzien van een geheugensysteem dat slecht toegankelijk is met de eerder genoemde OBD-communicatiemethode. In deze gevallen heeft de ECU vaak geen extern, maar intern CPU geheugen (TriCore). Voor ECU’s met een intern geheugen wordt de BDM-poort gebruikt om chiptuning mogelijk te maken. Bij sommige auto’s is een speciale bekabelde verbinding nodig, waarvoor de ECU uit de auto verwijderd moet worden.

.

Boot Mode

In de ECU van de nieuwste automodellen is de OBD-poort geblokkeerd. Deze zogenaamde ‘anti-tuning’ moet eerst uitgeschakeld worden, voordat er chiptuning kan plaatsvinden. Het deblokkeren van de ECU begint met een proces dat vergelijkbaar is met de BDM-methode. Nadat dit gedaan is, kan de ECU naar wens getuned worden via de OBC-connector. Bij dit proces moet de ECU uit de auto verwijderd worden.

EPROM – Electrically Erasable Programmable Read Only Memoryeeprom

De laatste methode die gebruikt wordt bij chiptuning is EEPROM. Dit staat voor Electrically Erasable Programmable Read-Only Memory. Een hele mond vol, maar het proces is vergelijkbaar met dat van de BDM en Boot Mode methodes. De ECU moet uit de auto gehaald worden om toegang te krijgen tot de elektronica binnenin. De chip wordt verwijderd en in een ander apparaat geplaatst. Dit apparaat leest de chip uit, en herschrijft de software. Als het schrijven klaar en gecheckt is, wordt de chip weer terug op de ECU gesoldeerd. De ECU wordt dichtgelijmd met een speciale lijm, waardoor er achteraf praktisch niets aan te zien valt.

Kan de originele software teruggezet worden?

Kan de originele software teruggezet worden?

Ja, op elk moment kan de software teruggezet worden naar de originele fabrieksinstellingen.

Brengt chiptunen schade toe?

Brengt chiptunen schade toe?

Nee, dit is een broodje-aap-verhaal. Als chiptuning slecht zou zijn voor uw auto, zouden wij niet kunnen bestaan. Met chiptuning behaalt uw auto simpelweg zijn maximale potentie door het optimaliseren van de parameters en het verwijderen van begrenzingen.

Versnelt chiptuning de slijtage van de motor?

Versnelt chiptuning de slijtage van de motor?

Uit alle tests die op de Dyno Powerbank  zijn uitgevoerd, is gebleken dat chiptuning geen versnelde slijtage aan de motor toebrengt.

Welke auto’s halen het meeste profijt uit chiptuning?

Welke auto’s halen het meeste profijt uit chiptuning?

De beste chiptuningresultaten worden behaald met dieselmotoren, met een krachttoename van 20 tot 40 procent. De dieselmotor wordt op de voet gevolgd door benzinemotoren, die een beoogde krachttoename van 15 tot 25 procent hebben. Vooral auto’s met een turbo halen erg veel voordeel uit het chiptunen.

Kan elke auto gechiptuned worden?

Ja, tegenwoordig is iedere auto uitgerust met een elektronische motoraansturing; de zogenaamde Engine Control Unit. Deze ECU kan worden aangepast en geoptimaliseerd door software-aanpassingen te doen.

Wat gebeurt er als mijn ECU geüpdatet wordt door de dealer?

Wat gebeurt er als mijn ECU geüpdatet wordt door de dealer?

Het is mogelijk dat uw ECU bij onderhoud door de dealer geupdate wordt.In dat geval bent u de tuning kwijt. Als dit gebeurt kunt u een nieuwe afspraak maken en maximaal  3 keer wordt kosteloos de chiptuning weer uitgevoerd.

Is chiptuning zichtbaar?

Chiptuning is niet zichtbaar voor de dealer of andere garage bedrijven alleen door een tuning specialist.

of door te meten op een testbank.

Waar moet ik na het chiptunen rekening mee houden?

Waar moet ik na het chiptunen rekening mee houden?

Om de levensduur van uw auto zo lang mogelijk te houden zijn er een aantal dingen die u kunt doen. De belangrijkste is om uw auto altijd warm te rijden voordat u snel accelereert. Dit is omdat de olie en koelvloeistof pas na een tijdje rijden hun optimale temperaturen bereikt hebben.

 

Ook is het belangrijk om te zorgen dat het onderhoud van uw auto van hoge kwaliteit is, en regelmatig gedaan wordt. Gebruik het liefst 100% synthetische olie van de hoogste kwaliteit, en check het oliepeil regelmatig. De turbolader wordt gekoeld door de motor, en draait op 150.000 toeren per minuut. De motorolie is daarom van groot belang om uw turbo in een goede staat te houden.

Heb ik na het chiptunen nieuwe remmen nodig?

Heb ik na het chiptunen nieuwe remmen nodig?

Nee, dat is meestal niet nodig. Als u uw auto op een normale wijze in het dagelijkse verkeer gebruikt zijn uw originele remmen voldoende.

Hoe beïnvloed chiptuning mijn verzekering?

Hoe beïnvloed chiptuning mijn verzekering?

Het chiptunen van uw auto heeft geen enkele invloed op uw verzekering.

Chiptuning op mijn lease auto

Het kan worden gedaan zonder enig probleem,

met bewijs van maar één gebruiker door de leasemaatschappij.

Hoe lang duurt een Chiptuning?

De tijd die nodig is om de auto te tunen kan variëren  van enkele uren maar kan oplopen tot 1,2 dagen om te optimaliseren, maar zulke gevallen zijn vrij zeldzaam.

Hoe lang van tevoren moet ik een afspraak plannen?

Per telefoon, e-mail of via het contactformulier.

Meestal lukt het om een afspraak in te plannen binnen  1 a 2 dagen