All services
  • CHIPTUNING: STAGE 1,2,3 & ECO TUNING
  • AUTOMATIC GEAR BOX SW UPDATE (DSG) VAG Grup (VW / Audi / Skoda / Seat)
  • DPF UIT / EGR UIT / AddBLUE UIT / KATALYSATOR UIT / wervelkleppen UIT
  • BEGRENZING UIT: SNELHEID / KOPPEL / TOEREN
  • STARTBLOKERING UIT
  • REPARATIE / KLONEN ECU
  • FOUTCODE VERWIJDEREN
  • PROFESSIONELE DIAGNOSE
  • FILE SERVICE
Stage 1 - Turbo dieselmotor

Het chiptunen van uw dieselmotor kan erg veel krachtwinst opleveren. Turbo dieselmotoren hebben zelfs van alle soorten motoren het meeste profijt van chiptunen. De beoogde winst ligt tussen de 20 en 40 procent, afhankelijk van het merk en model van de auto. In de lagere toerentallen (1000 tot 1800 RPM) zijn er middelmatige verbeteringen merkbaar. Het grootste verschil merkt u in de hogere toerentallen (1800 tot 4500 RPM). Het eerste verschil dat u zult merken is de versnelde responstijd van het gaspedaal. Daarna komt het verhoogde maximale koppelbereik, waardoor u langer en sneller kunt optrekken. Ook de snelheid waarmee de turbo ingeschakeld wordt zal verhogen. Als laatste zult u het tunen merken bij het tanken, want het brandstofverbruik bij normaal rijgedrag vermindert met wel 5 procent!

Stage 1 - Turbo benzinemotor

Een benzinemotor chiptunen levert iets minder winst op dan bij een dieselmotor. Toch ligt het percentage nog tussen de 15% en 25%, wederom afhankelijk van het model en merk van uw wagen. In mindere mate zijn de verbeteringen merkbaar in de lage toerentallen (1000 tot 2500 RPM), en in meerdere mate in de hoge toerentallen (2500 tot 6500 RPM). Het koppelbereik verbetert ook bij benzinemotoren sterk. Het brandstofverbruik vermindert bij normaal rijgedrag met ongeveer 5%.

Stage 1 - Atmosferische benzinemotoren (Otto)

Van alle soorten motoren brengt het chiptunen van een atmosferische benzinemotor het minste wat kracht en koppeling betreft. U kunt afhankelijk van uw auto een winst verwachten van ongeveer 5 tot 15 procent. In tegenstelling tot de turbomotoren boekt een atmosferische motor de meeste winst in de lagere toerentallen (1000 tot 4500 RPM). In de hoge toerentallen (boven 4500 RPM) merkt u het resultaat iets gematigder. Wel vergroot het koppelbereik weer, en verminderd de brandstofconsumptie bij normaal rijgedrag.

Alle auto’s met een automatische schakeling trekken na het chiptunen gelijkmatiger op. U merkt het dus minder wanneer de auto naar een andere versnelling schakelt.

STAGE 2 = STAGE 1 + DPF off & EGR off - Het roetfilter (Diesel) / EGR-klep blokkeren

I. Het roetfilter

https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_particulate_filter

Het roetfilter is bedoeld om het fijnstof uit de uitlaatgassen te filteren. Deze filters hebben een verwachte levensduur van ongeveer 120,000 tot 200,000 kilometer. Maar door de hoge prijs van een roetfilter laten veel klanten het vervangen van dit onderdeel liever achterwege. Het verwijderen van de roetfiltersoftware kost tussen de 150 en 600 euro, afhankelijk van het merk en bouwjaar van uw auto. Het fysieke onderdeel verwijderen neemt ongeveer één tot twee werkdagen in beslag, en kost meestal rond de 100 á 300 euro.

Een veelgestelde vraag is of de auto na het verwijderen van het roetfilter niet veel meer schadelijke uitlaatgassen uitstoot. Als u echter een goed afgestelde auto heeft zal de fijnstofuitstoot niet boven een Euro 3 diesel uitkomen. Dit wil zeggen dat de auto moet beschikken over een op correcte wijze functionerende compressor, injectiesysteem en turbinemotor. Meestal komt er even wat extra roet vrij als de auto na een koude nacht gestart wordt, of als u vaak rondrijdt in stedelijke gebieden (op lage toeren).

Het verwijderen van het roetfilter zorgt er ook voor dat uw auto beter ademt, omdat er geen obstakels meer in de uitlaat zitten. Dit heeft als effect dat de motor ongeveer 5% krachtiger draait. Ook vermindert het verbruik met ongeveer 5% omdat het roetfilter niet schoongemaakt hoeft te worden (hetgeen automatisch plaatsvindt).

Als u financieel in staat bent om een roetfilter aan te schaffen, raden wij dit altijd aan. Een roetfilter kost ongeveer 400 tot 800 euro, afhankelijk van merk en type. Klanten die dit niet kunnen of willen betalen, of simpelweg een krachtigere motor willen, kunnen ervoor kiezen om het filter te laten verwijderen.

Het verwijderen van de roetfiltersoftware is belangrijk omdat de ECU de filter niet meer hoeft te onderhouden met regeneratie. Als de motor dit wel blijft doen nadat het filter verwijderd is, kan dit schade aan de motor toebrengen. Binnen de kortste keren zorgt de regeneratie er namelijk voor dat de olie verdunt, omdat brandstof de oliecarter bereikt. Ook gaat de auto in veilige modus, waardoor de motor minder krachtig draait.

 

6_regenerare_filtru_particule

 II. EGR-klep blokkeren

EGR, oftewel uitlaatgasrecirculatie, is een reductiemethode die toegepast wordt in interne-verbrandingsmotoren om de hoeveelheid stikstofoxide en stikstokdioxide in de uitlaatgassen te verminderen. De afkorting staat voor het Engelse ‘Emission Gas Recirculation’. Het uitlaatgas wordt in zekere mate terug naar de verbrandingskamers geleid via de EGR-klep. Dit zorgt weliswaar voor een emissiereductie, maar ook voor vermogensverlies en een versnelde opbouw van roet in de motor. Het uitschakelen van deze functie, en het verwijderen van de EGR-klep zorgt voor een krachtigere motor die sneller reageert op wisselende rijomstandigheden.

Untitled

DCU DSG-update (Update / SW optimalisatie ECU - dual clutch versnellingsbak)
STAGE 3 - CUSTOM CHIPTUNING

Vertel ons je budget en je wensen, en dan gaan we samen zien wat we kunnen doen!

Projecten

facebook-mtv

click_me